Blog

Home / Content  / De valkuil van gratis informatie

Online consistent aanwezig zijn helpt gigantisch met de groei van jouw bedrijf. Wanneer je op zoek gaat naar tips & tricks dan kom je tot de conclusie dat marketing- en business coaches je aanraden om veel content gratis weg te geven zodat je klanten kunt aantrekken. Lees hier de valkuil van het weggeven van die gratis informatie. 

Deze post is een samenvatting van podcastaflevering 20. Luister hier:

Gratis jouw kennis weggeven.. Dat klinkt niet echt slim wanneer het over business gaat. Wat kan je nog verkopen als je alles al gratis hebt weggegeven? 

De reden waarom gratis content zo’n grote rol speelt voor veel bedrijven is omdat het dé manier is om te tonen dat jij de expert bent in je vakgebied. Door systematisch tips & tricks te delen met je volgers online, geef je hen de kans een connectie met je te maken. Wil je daar meer over weten? Ontdek hoe jij online een connectie maakt met je ideale klant.

Doordat mensen een connectie met je opbouwen, groeit het vertrouwen. Zo word jij dé persoon waar ze meteen aan denken wanneer ze iets nodig hebben dat je aanbiedt. Net dat is het doel van gratis content. Je wilt potentiële klanten omvormen tot effectieve klanten. 

Tegengehouden door angst

Stel dat je al je kennis weggeeft, gaan mensen dan nog wel klant willen worden? Daar zit de valkuil voor velen. Er is een angst om te veel te vertellen en daardoor net klanten te verliezen. In de realiteit zit dat net andersom. Potentiële klanten de kans te geven om je te leren kennen en te tonen dat jij hen kan helpen, betekent dat niet dat ze geen klant meer willen worden in de toekomst. 

Implementatie en transformatie ontbreekt

Als ondernemer moet je ook beseffen dat de content die je online deelt, niet altijd actief bekeken wordt. Mensen swipen eens door je carousel en merken op dat je echt waardevolle tips deelt. Dat betekent nog niet dat ze het ook effectief implementeren! 

Daar zit je kracht als ondernemer! Je toont je potentiële klant dat jij de expert bent, waardoor ze je gaan vertrouwen. Zet de angst dat je te veel weggeeft opzij. Sta ook eens stil bij je eigen social media gedrag. Hoeveel IG posts heb je geliked of opgeslagen met het idee er ooit iets mee te doen? En heb je er dan ook effectief iets mee gedaan? 

De transformatie die jij jouw klant aanbiedt wanneer ze bij jou iets kopen, kan je nooit leveren via gratis informatie. Je kan hen helpen van punt A naar punt B, maar niet van A naar Z. 

Voorbeelden
  • Je haar laten doen door een kapper vs het zelf doen
  • Coaching vs tips delen
  • Workshop pralines maken vs een doosje kopen
Conclusie

De grootste valkuil van gratis content is dat ondernemers bang zijn om het te delen. Maar hou dan telkens goed in je achterhoofd dat het delen van je kennis je geen klanten kost, maar net opbrengt! 

Uitdaging voor jou

Waar heb je al aan gedacht om te delen maar heb je nog niet gedeeld omdat je bang was dat je dan al je kennis weggeeft? Deel er vandaag iets over op je social media

Luister naar de volledige aflevering via:

PS: Wil je graag met me samenwerken maar weet je niet waar te starten? Boek dan een kennismakingsgesprek in en je ontdek hoe we jouw groei boosten!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.