Blog

Home / Marketing  / Eerlijk zijn, ook als je hierdoor klanten verliest

Eerlijk zijn, het klinkt als een logische pijler van elke onderneming. Toch zie ik dat er veel ondernemers niet eerlijk zijn. Dat resulteert in een onderneming die niet helemaal draait. Zoals die winkelkar waarvan het ene wieltje niet mee wilt. Ontdek hoe jij het verschil maakt in je bedrijf!

Deze blogpost is een samenvatting van podcastaflevering #15. Luister hier:

Een leugentje om bestwil, dat kennen we allemaal. Even verzwijgen dat je stiekem al 2 weken een cadeautje voor iemand in je kleerkast hebt verstopt of dat je een verrassingsfeestje gepland hebt. Maar wanneer je niet helemaal eerlijk bent in je onderneming, dan heeft dat grote gevolgen op het succes ervan. Ik neem je mee in de reden waarom eerlijkheid effectief het verschil maakt. 

Eerlijkheid in een bedrijf gaat verder dan eerlijk zijn met klanten. Er zijn talloze ondernemers die een passie hebben en hiervan een succesvol bedrijf willen maken, maar niet 100% eerlijk met zichzelf zijn. Ze liegen door de overtuiging niet speciaal te zijn. Door te geloven dat ze geen verschil kunnen maken.

Realiteit versus droom

Je startte je zaak vanuit een droom. Een droom waarin je van je passie, je hobby of interesse een succesvol bedrijf maakt. Op die manier kan je genieten van vrijheid.

Om dat realiteit te maken heb je geld nodig. Er heerst een angst wanneer je niet genoeg verkoopt, afspraken worden afgezegd, … En het overvalt je: “Wat als ik mijn rekeningen niet meer kan betalen?”. Wat als je hierdoor op zoek moet naar een job in loondienst?

Om dat te voorkomen begin je compromissen te sluiten. Een klant – die niet helemaal je droomklant is –  toch helpen omdat je centen nodig hebt voor je lening aan het einde van de maand. Een service die je eigenlijk niet ging aanbieden maar je durft niemand weg te sturen dus ga je maar uurtje factuurtje werken. Je doet er alles aan om die droom te verwezenlijken. 

Als gevolg is je bedrijf geen weerspiegeling van je originele droom. Je vraagt jezelf af of die job in loondienst zo slecht was, gezien je nu amper klanten hebt waar je effectief energie van krijgt. Het zorgt ervoor dat je volledig uitgeblust raakt.

Handelen uit angst

De reden waarom je in de situatie belandde waarbij je zelfstandige bent maar niet met droomklanten samenwerkt, is omdat je niet eerlijk bent met jezelf. Je weet heel goed welke klanten je wou toen je startte. Je weet heel goed welke services je wel en niet wou aanbieden. Toch ziet je bedrijf er helemaal niet zo uit als je gehoopt had.

De achterliggende reden is angst. Angst om je droom kwijt te spelen doordat je niet genoeg omzet draait en angst om terug te moeten naar een job in loondienst.

Op dit moment maak je jouw droom niet waar. Je bent gefocust op het draaien van omzet dat er geen plaats meer is voor die droomklanten. Stel dat je agenda volgeboekt is met energie-vretende klanten, dan heb je wel omzet maar ben je niet gelukkig. Dat straal je dan ook uit.

Oplossing: non-negotiables

Waarom ben je niet eerlijker met jezelf zodat je in de toekomst wel energie krijgt van jouw klanten? Daarvoor heb je non-negotiables nodig. Dat zijn regels waarvan je niet afwijkt.

Voorbeelden:

  • Na 20u ben je telefonisch niet meer bereikbaar.
  • Klanten moeten 24u op voorhand hun afspraak annuleren, anders reken je een bepaald bedrag aan.
  • Je hebt bepaalde uren wanneer men een product kan komen afhalen.
Jouw uitdaging

Beantwoord deze vragen:

  • Waarover ben je niet eerlijk met jezelf?
  • Wat wil je stiekem heel graag veranderen maar durfde je nog niet uit angst?

Schrijf daarna minstens 3 non-negotiables op voor de toekomst.

Luister naar de volledige aflevering via:

PS: Wil je graag met me samenwerken maar weet je niet waar te starten? Boek dan een kennismakingsgesprek in en je ontdek hoe we jouw groei boosten!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.