Blog

Home / Branding  / Hoe maak je een kleurenpalet?

Ben jij het beu dat je social media eruit ziet alsof je een hele kleurdoos erop losgelaten hebt? Of dat je urenlang bezig bent aan het maken van je posts omdat je niet kan kiezen welke kleuren je gebruikt? Dan is het tijd voor een kleurenpalet! 

Deze blogpost is een samenvatting van podcastaflevering #11. Luister hier:

Wanneer je jouw bedrijf deelt met de buitenwereld, wil je graag herkenbaar zijn. Dat doe je o.a. door een vast kleurenpalet te gebruiken. Alleen zijn er natuurlijk eindeloos veel combinaties waaruit je kunt kiezen. Is het moeilijk om je op 1 bepaalde stijl toe te leggen? Dan moet je er echt mee aan de slag!

Kleuren kiezen

De makkelijkste manier om kleuren te kiezen is door te starten vanuit afbeeldingen die je aandacht trekken. Voeg ze samen in een document en sta stil bij de kleuren die in meerdere foto’s terugkomen.

Daarnaast kan ook je omgeving tot inspiratie leiden. Welke kleur heeft je decoratie? Welke kleuren zie je terugkomen in je kledij? Welke kleuren associëren je vrienden en familie wanneer ze aan je denken?

3 types kleuren

Vanuit die informatie maak je een kleurenpalet. Hou daarbij rekening met 3 types kleuren:

  1. Hoofdkleuren: de kleuren die je het vaakst gebruikt (belangrijkste kleuren)
  2. Neutrale kleuren: om de achtergrond kleur te geven of samenhang te creëren
  3. Accentkleuren: om iets in de kijker te zetten (om op te vallen)
Uitdaging

Kies 2 hoofdkleuren, 2 neutrale kleuren en 1 accentkleur die je vanaf vandaag in je kleurenpalet steekt.

Hiervoor kan je de template gebruiken die ik speciaal hiervoor maakte:

[convertkit form=3855458]

PS: Wil je graag met me samenwerken maar weet je niet waar te starten? Boek dan een match call in en je krijg antwoorden op je vragen!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.