Blog

Home / Content  / Hoe maak ik een content plan?

Bij elke ondernemer die ik al gesproken heb, komt dezelfde struikelblok naar boven: content. Op sommige momenten barst je van de inspiratie en andere momenten valt het weer volledig plat. Gevolg? Opeens ben je weken onzichtbaar geweest! Hoe zorg je ervoor dat je in de toekomst wel consistent aanwezig bent zonder er elke dag veel tijd in te steken? 

Deze blogpost is een samenvatting van podcastaflevering #7. Luister hier:

Elke dag opnieuw hetzelfde. Een berichtje posten op social media, klanten helpen maar tussendoor stories maken, je emaillijst niet vergeten te onderhouden, … Om eerlijk te zijn, is het allemaal wel erg veel om dagelijks mee bezig te zijn. Zelfs als marketingcoach met een liefde voor contentcreatie is elke dag een beetje te veel van het goede.

Waarom heb je een contentplanning nodig?
  • Je hoeft niet elke dag na te denken over content
  • Je steekt niet elke dag tijd in het plaatsen van je content
  • Zorgt voor consistentie in aanwezigheid op je kanalen
  • Je krijgt ruimte om content te maken wanneer je geïnspireerd bent (i.p.v. omdat het moet)
Planning die je kan volhouden

Ik geloof zelf niet dat je elke dag sowieso moet posten. Mijn voorkeur gaat uit naar 3 a 4 dagen per week, maar dan wel waardevolle content. En als ik spontaan de nood voel om iets te delen, dan is daar alle ruimte voor. Maar ondanks mijn brein momenten heeft waarop het bomvol inspiratie zit, zijn er evengoed momenten waarop het helemaal vast zit. Om te voorkomen dat ik hierdoor weken van de radar verdwijn, is er contentplanning. 

Contentplanning zegt het zelf: je plant wanneer je jouw content gaat delen. Maar ondanks dat het duidelijk is wat het betekent, is de uitvoering meestal waar het misloopt. Dus hoe begin je aan een contentplan en hoe moet dat eruit zien? 

Hoe ziet een contentplan eruit?

Dat kies je zelf! Ik maakte het vaak te ingewikkeld voor mezelf, dus op dit moment heb ik een planning in Excel met verschillende tabbladen en dat werkt perfect!

In die planning:

  • Ruimte voor algemene kalender
  • Ruimte voor inspiratie
  • Ruimte voor planning & opvolging vooruitgang

Een voorbeeld van die opvolging van jouw content:

  • Brainstorm ideeën
  • Selecteren van ideeën
  • Planning maken
  • Uitwerken
  • Inplannen/ publiceren
Uitdaging voor jou:

Maak een contentplan waarbij je elke week van de komende maand minstens 1 stuk content online zet. Je kan mijn sjabloon voor het contentplan gratis downloaden om je op weg te helpen.

[convertkit form=3843458]

PS: Wil je graag met me samenwerken maar weet je niet waar te starten? Boek dan een match call in en je krijg antwoorden op je vragen!

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.